Ahad, 10 Mei 2009

Search Di Awan Biru: Gegar JB maa...



Tanggal 9hb Mei 2009, satu malam yg indah tercipta. Search kembali semula ke JB, ibarat sireh pulang ke gagang. Balik ke tempat di mana sejarah Band ini tercipta. Penuh suka dan duka, pahit dan manis dlm mengejar nama sbg kumpulan rock terunggul tanahair. Sememangnya diorg dah tahap legenda. Siapa tak kenal? dari yg kecil hingga yg dah veteran pun kenal...haha

Cam biasa, tak nak terlambat atau sesak dlm jammed..kitorg kluo awal skit pas magrib...cari2 parking dapat la tempat..agak jauh skit dr stadium kena berjalan skit, naik jejantas. Sampai2 area nak masuk stadium dah padat dgn orang ramai...kereta dan berasak2 nak masuk cari parking.


Kat luar stadium dah meriah dgn aktiviti yg dijalankan oleh Celcom sbg penaja Konsert. Ada gak nampak booth2 jualan esp jualan merchandise. Ada gak yg ambil peluang jual air, jual burger...bagus2...gua bajet tekak haus nt bila masuk dlm nt..haha..


Baju search beli aritu awek nak plak, so malam terpaksa pakai baju shiroi neko ni...budak2 search pun pakai brand ni...kira okla tu...heheh

Orang dah start beratur panjang nak masuk ke dalam. Malas nak tangguh, so beratur la dulu kang lambat sementara belum ramai lagi orang.. Sementara dok tunggu jam 9, Dj bertugas malam tu pasang lagu2 rock..kasi panas lagi suasana. Gua cari port betul2 depan sound engineer punya tempat..



Baru gua perasan Dj yg bertugas tu adalah bekas DJ radio THR ismahalil hamzah. Masih cam dulu lagi..still rock..haha


Jam 9.30 lebih kurangla...gimik bunyi heli, pyro sytem, bungi api dan video cover album Search bla..bla...Then, Search dah mula sorang2 naik stage..fan dah mula bersorak. Tak cakap banyak terus bawak lagu paranoid then disambung dgn lagu Balada Pemuzik Jalanan. Time ni suasana makin meriah lagi, fan dah mula nyanyi bersama...ada yg bangin..ada gak yg joget dangdut? huh!

Kamera mmg tak bleh bawak masuk, so shoot jela pakai hp cap sony erricson ni..Maaflah kualiti agak kureng skit. Sambil2 layan lagu diorg adalah aku shoot pic dgn ambik video sekali..lenguh gak tangan ni pegang hp...hahah.. bila balik tgok video..kualiti mmg hancusla...setakat nak dengar sound bolehla..image blur sgt..huhu..takpe2 ada duit tangkap dslr la nt...miahaha...

Ada lagu yg aku tak brp ingat tajuknya.. kat blog bro deaf ada setlist lagu search main malam td..Cuma wa perasan, ada few lagu Search bawak..fan agak senyap...(maybe tak pernah dengar kot) hehe..

Time lagu Isabella, stadium bergema dengan suara fan, nyanyi sama2...sedar2 tak sedar..dah 20 tahun lagu tu erk...haha..tp aura lagu tu masih terasa lagi..
Lari tajuk skit..wa tak brp gemar Joe Flizzow too Phat cover lagu isabella tu...hancus seihh..ah..lantakla..


Amy ada mention selamat hari ibu pada bondanya yg turut berada menyaksikan Search. Cayalah nek. hehe...gimik lain pengantin baru naik atas pentas masa lagu fantasia bulan madu..sama ada ia nya gimik atau tak, pengantin tu kira bertuah la...bro sebelah aku berdiri siap cakap poyo jerla...haha..jeles agaknya bro tu..heheh

Apa yg aku rasa utk konsert kali ni, mmg bestla...mmg happening..aku enjoy sangat. Cuma tak berapa puas lagi coz tak dapat dengar byk lagi lagu2 best dr search ni...masa 2 jam mmg tak cukup..heheh..mmg kalo ada rezeki, turun venue2 yg lain plak...

Fan malam mmg meriah tak kira bangsa, ada perasan geng2 dr indonesia, geng sabahan (siap bawak bendera lagi), mat saleh pun ada, bukan takat melayu jer...brp kelibat kaum cina pun ada aku nampak..kira cam muhibah la erk....wakakak...bro otai dr singapore tu aku perasan duk kat atas seat...mmg happening...mcm2 aksi dia buat....sporting la bro ni..cayalah..
tapi aku tak boleh lupa geng awek2 seberang bleh bantai joget dangdut masa lagu pawana tu...wakakaka...

Search mengakhiri lagu Melastik ke Bintang, then fan minta lagi lagu..diorg sambung lagu Pawana, Mat rock dan cam biasa lagu penutup setiap konsert Pasti..

Rumusan dr aKu mmg puashati dgn sound dan performance Search malam td. Lighting mmg superb...Performance ahli searh mmg best...then, bila Din mayat dah naik syeikh mmg layan la....ada jer aksi2 beliau...4,5 kali gak dia tukar gitar...kalo din takder search ni, hilang seri beb..hehe...tak lupa gak din ada menyolo dlm brp2 lagu bergilir2 dgn hillary...Hillary? What more can I say, dia mmg guitarhero...part amy nyanyi tak masuk, aku lupakanla..aku masih kagum lagi..suara amy mmg masih sama cam dulu2...mantap!


Sebelum balik pose poyo depan stage..haha

Balik, aritu wa beli kat official search nya booth kali ni wa beli lagi sehelai tshirt, beli kat booth duniasearch plak..kopak lagi duit tp takpe..buat kenang2an...ada gak booth lain yg jual tshirt search..tp tak brp lawa..asal boleh jer diorg design...

Mmg berbaloi..berbaloi...

13 comments:

Portdy berkata...

Salam Bro,

Best best dan best.....

rugi sapa yang tak pegi, macam gua hhuhuhuhuhu
harap2 ada dvd kuar....

ajie berkata...

takpe....byk lg venue search akan pergi..rugi weh tak dpt pegi...

wa pun harap special dvd + rockumentary pasal jelajah kali ni termasuk perkara2 lain yg kita taktau pasal search ni akan kluor...

speedrider berkata...

memang berbaloi.

Brader tu jeles la tu.. Kalau aku kawin pun aku nak amy tuju lagu kat aku Fantasia Bulan Madu kat aku ngan bini aku!!! Sapa tanak tu beb? Hahhaha

ajie berkata...

haha...aku dpt tau yg pengantin pompuan tu rupanyer wartawan hiburan Kosmo, hmm patutlaa...bleh dpt...

deaf-angel berkata...

night to remember la eh..

memang pada aku ler, nak tengok Search, mesti pergi JB tengok.

Lain suasana dia, Search sebagai orang johor mesti nak perform all out depan orang johor, orang johor lak punye la bangga ngan Search, respon baik punye.
Magic.

berteromber berkata...

mungkin ramai gak crowd generasi baru Search...tu yang tak berapa tau bila dorang main lagu2 lama...

tapi crowd keliling aku...singalong all the way...cuma aku je tak larat...semput dah...hehe..

ajie berkata...

Deaf: betul tu bro, Search ni dah jd 1 kebanggaan bagi orang Johor. Lgpun era kegemilangan rock dulu, Johor mmg lubuk band rock bru kluor..hehe

Amy dlm blog dia pun ada bgtau..dia tak puas beraksi depan crowd JB ni...heh

Beteromber: generasi baru agaknya tu, tp bisa support dan dtg konsert ni dah cukup baik...patut budak2 indie dtg tgok konsert ni, belajar camner apa itu muzik rock dr SEARCH.....heh

semput? biasala tu, wa sepanjg mlm tu mmg melakak jer ...pitching out belakang kira...haha...balik rumah suara wa ilang...haha...balun air asam jawa jwbnya...hehe

zan berkata...

Reporter tu, untuk lebih menguatkan reason dipanggil naik ke atas stage, tengah menyiapkan biografi Amy. So memang Amy kasi layanan diraja la..hahaha

BTW, thanks bro sebab support booth DuniaSearch (aku cakap bagi pihak dorang pasal dorang jarang memblog..hehehe) Kalau ko perasan aku, aku yang pakai baju Sting - Mercury Rising tu..hehe

RABUN berkata...

search is the best!

ajie berkata...

Zan: yeker...la..aku ada perasan mamat yg pakai baju mercury rising tu...haha...

support mesti support..punyer,.heh

ada sen, wa beli lg..haha

azhar berkata...

searh..living legend..otai..

kalu la aku tak sibuk..memang turun konsert search ni..

best nyer ko..jeles aku di buatnya

ajie berkata...

azhar: ala bro, kl bulan ogos nt...konsert kemuncak, apalg turun stadium la...

azhar berkata...

ogos ni?

hmmmmmmmmm