Selasa, 12 Mei 2009

PaintBall or Bola Cat?

Lama dulu aku pernah la kemaruk dengan sukan ekstrem ni. Gian weh, dapat tembak orang...haha
Aku rasa agak lama aku tak jejak field main menatang ni. Satu sukan yg mmg byk pakai duit la...hehe.. tapi seronok weh.



Aku tak tahu bila sukan ni diperkenalkan di Malaysia. Di negara Eropah dan di Amerika, memang popular sukan ni. Siap ada kejohanan yg berbentuk liga profesional dengan hadiah yg disediakan penganjur yg memang lumayan la.

Sekarang ni, venue atau field paintball pun dah bersepah, setiap negeri ada sama ada indoor atau outdoor. Kejohanan pun dah banyak memandangkan pasukan paintball baru yg tumbuh bak cendawan lepas hujan.

Sukan ekstrem ni takderla bahaya sangat jikalau masing2 tahu akan disiplin permainan. Di dalam kawasan permainan, dilarang sama sekali menanggalkan facemask. Kena mata boleh buta...huhu..


Marker
Dulu aku panggil senapang. Ahahha...nama glamournya Marker (bukan pen marker aaaa). Inilah aksesori utama permainan paintball ni...kalo takder...korang baling jerla bola cat tu sampai pecah kat badan seteru korang...haha. Ada banyak brand di pasaran antara yang aku tahu, Proto, Dye, Bob Long etc..


Air Tank
Tenaga utama menggerakkan mekanikal marker korang..takder gas, tembak camner pun tak bleh pergi...haha...angkat tangan kat marshall jikalau gas anda kong...


Face Mask with Google
Guna untuk cover bahagian muka, hidung, telinga, mulut anda dari tembakan...for your safety! jangan sesekali menanggalkan facemask bila di atas field...anything can happen, watchout dude!

Aku pernah la rasa bola cat ni..ada yang tembak baik jer kat facemask aku, pecah, terpercik masuk mulut...rasa PAENG siot....hahah


Pellet atau Bebola Cat?
Pellet atau bebola cat ni la point utama permainan ini. Kalau bola kecil ni takder, korang nak shoot pakai hapa? haha..Dibuat dr gelatin kenyal campuran bahan polyethylene glycol, non -toxic, dye dan water soluble substances. Saiz lingkungan 0.68 calibre..Skit lebih kurang cam guli la..



Barrel Socks Marker

Setiap kali habis perlawanan/permainan, barrel sock mesti disarungkan semula ke Marker anda. Ini mengelakkan anda tertembak secara tidak sengaja ke atas rakan atau orang lain. Kesan tembakan dari jarak dekat amatlah pedih...aku dah rasa...haha..


Kesan aku kena shoot dr belakang, memang best...heheh

Pakaian
Pakaian yg proper cam jersi, pakai but or sport shoe...selipar jepun dilarang sama sekali...utk safety pakaila ball guard kat anu korang, bukan hapa...membe aku dulu pernah kena titik kat situ, berguling2 sakit..huh

Lain-lain
korang check jela kat internet...hehe

So, sesapa boleh la try game ni, mmg fun dan xtrim. Tepuk dada tanyalah poket korang...haha


Gambar2 kenangan bersama Team Vendetta JB 2006


Team Vendetta 2006: Line up dah lain but well still friend..



3,2,1....Game On!


Yo yo oo jer aku time ni..haha



Covering Fire!....One Down!

Vendetta Rules!


Yeah menang! Johor Open...



Terima Pingat kebesaran? haha..dr YM anak Sultan Johor


Tunku mmg sporting...yang kecik2 cute tu anak TMJ Tunku Ibrahim

Bila tgok gambar ni, gian balik la...argghhh!!!

To vendetta Paintball team, harap terus cemerlang meraih kejayaan di arena PAintbaLL...



Pasal info Paintball ni, lenkali aku cerita lg...

p/s: Gambar2 sumber internet dan arkib pemilik blog ini..

8 comments:

deaf-angel berkata...

aku tak pernah main ler..

aku ni slow, mesti asyik kena tembak je haha

ajie berkata...

try le bro...best woo...tembakler puas2 dlm field tu...haha

berteromber berkata...

aku pernah try main masa family day opis wife aku kat P.Gudang...

lebam berbekas jugak kat tempat yg kena tembak tu...aduh..

ajie berkata...

hehhe..mesti best kan bro berteromber...

kena berbintat seh, seminggu nak ilang bekas...

azhar berkata...

wahhh ...hebat..macam best main paintball nih

ajie berkata...

azhar: tryler bro, ajak geng pekomik ker budak pergh join...main shj2..ilangkan tensen...haha

azhar berkata...

masa jer tak mengizinkan untuk beriadah berseronok..

takpa..

pasti akan sampai masanya...

rizal berkata...

try le main kt tmpt sye. layari http://camprpg.blogspot.com